Ennek a posztnak a megírását Prof. Stephen Krashen, A.J. Hoge, Olly Richard, és Steven Kaufmann angoltanárok inspirálták. Módszerükkel sok száz-ezren tanultak meg haladó szinten angolul, köztük én is.
1. Ne szavakat tanulj, hanem szókapcsolatokat.
példa: hate – utál … Bob hates ice cream.
Miért? A szavak bemagolásanem mész sokra, mivel rövid ideig maradnak meg a memóriádban, illetve nem segíti a szavak mondatban való megfogalmazását sem. A szó kontextusba vagyis “mondatba” helyezése segít megérteni, hogy az adott szót hogyan kell helyesen használni és mikor alkalmazhaó. Nem beszélve arról, hogy így automatikusan a nyelvtant is elsajátíthatod.
Hogyan? Nézz hétköznapi angol párbeszédet felirattal. Írd ki azokat a szavakat amiket nem értesz az egész mondattal együtt. Majd 2 hetente vedd elő és nézd át. Ezt a módszert GoldList módszernek is hívják.
Ilyen videók lehetnek a segítségedre:
Fontos: Olyan videót nézz aminek 60-80%-át érted és leköt, érdekel.
Haladó szinten nem fontos a videó, lehet hangfelvétel is.
Bónusz: A helyes kiejtést is megtanulod.
2. Ne tanulj nyelvtant!
Lehet, hogy meglehetősen meredek ez a kijelentés első olvasásra, de engedd meg, hogy kifejtsem neked röviden:
- „a nyelvtan csak lassítja a nyelvtanulást” – A.J. Hoge – nemzetközi angoltanár több mint 25 éve
- A nyelvtan olyan mintha visszaféle tanulnák a nyelvet. Példa: a babáknak nem magyarázzuk el a nyelvtani szabályokat mikor beszélünk hozzájuk, mégis megtanulnak beszélni.
Példa: A focista nem úgy fejlődik, hogy kiszámítja a lába és a labda közti szöget és meghatározza, melyik a helyes ellövési szög, hanem rengeteget gyakorol a labdával. A nyelvtant is így tanulja meg a kisgyerek rengeteget hallja, hogy mi a helyes szórend stb.… és miután eleget halott elkezd beszélni. - A ma elvégzett kutatások alapján egyértelmű, hogy a nyelvtan tanulás nem hatékony, illetve káros is lehet a nyelv elsajátítása szempontjából. – Stephen Krashen a kaliforniai egyetem nyelvprofesszora. (1)
- A valós idejű angol párbeszéd túl gyors ahhoz, hogy agyunkban összerakjuk a nyelvtani szabályokat, amiket tanultunk és fejünkben mondatot formáljunk. Nem is természetes így beszélni. Saját nyelvünkön sem gondolkodnunk a nyelvtani szabályokon, miközben mondatokat formálunk.
Egy kivétel lehet az, ha valaki kifejezetten nyelvtan vizsgára tanul, viszont azt meg kell jegyezni, hogy az ilyenfajta nyelvtanulás nem marad meg hosszútávon, illetve nem épül be a beszédünkbe sem.
A jó hír az, hogy az összes ezt viszgáló kutatás azt találta, hogy a hagyományos nyelvtanulás minden tekintetben elmarad a “comprehensible input” módszerétől még nyelvtan esetében is1
3.Mi az a Comprehensible Input vagy másnéven StoryLearning?
Dióhéjban: Olyan angol szöveg vagy hanganyag, ahol kontextusban hallod, látod az angol nyelvet és érted a tartalom 60-80%-át.
A story learning módszer a comprehensible input konyhakész változata. Ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy nincs más dolgod, mint kezedbe venni és elkezdeni az olvasást vagy a hanganyag hallgatást vagy a legjobb mindkettőt egyszerre.
Miért más ez a módszer a hagyományos nyelvoktatástól:
- Nincsenek kitöltős feladatok
- Nincsenek nyelvtangyakorló feladatok
- Nincsnek összekötős, hiba javítós, aláhúzós, bekarikázós, stb. feladatok
- Nincsnek párban gyakorlós párbeszédes feladatok
Miért nincsnek? – Mert nem működik egyik sem
4. Hallgass, Hallgass, Olvass
Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az 1. és 3. pontnál már kitértem rá, de most kicsit hadd fejtsem ki részletesebben.
Stephen Krashen nyelvész több kutatást végzett arról, hogyan sajátítja el az ember a második tanult nyelvét (jelen esetben az angolt). Több, mint egy tucat könyvet írt a nyelvtanulásról, illetve Számos tanulmányt publikált a témában. Alapvetően arra jött rá, hogy a legfontosabb elem a nyelv elsajátításában a „comprehensible input” (magyarra fordítva valahogy így hangzik: érthető bevitel).
Ez azt jelenti, hogy hallgass, hallgass, olvass olyan videókat, könyveket, amiknek 60-80%-át érted. Nagyon fontos, hogy olyan anyagot válassz, ami érdekel és leköt- ez segít abban, hogy motivált maradj, illetve az is bizonyított, hogy jobban megjegyzed azt, ami foglalkoztat.
Ha szeretnél mélyebbre ásni Krashen munkásságában akkor melegen ajánlom könyveit, amiben részletesen leírja, hogyan előzték le a legrosszabb diákok a legjobbakat csak a fenti módszerek által, míg a többi jeles diák folytatta a hagyományos angoltankönyvet (amit én ma már csak tüzelőanyagnak használok).
Ezekben a videókban érthetően és világosan összefoglalja a lényeget, amit én is megpróbáltam ebben a posztban.
5. Saját sztori
5. osztálytól nagyon megtetszett az angol nyelv, kitűnő voltam belőle kéttannyelvű gimnáziumba mentem, ahol tovább halmoztam az ötösöket, sok extra tankönyvet is megcsináltam otthon az évek alatt. Mindezek ellenére nem tudtam angolul beszélni vagy fogalmazni, viszont töltögetni, húzogatni és helyes alakba rakni tökéletesen tudtam (ami semmire sem jó a valójában). Beszédem úgy akadozott a lektor órákon, mint egy bedöglött trabant.
Mindeközben osztálytársam, aki angol órákon oda sem figyelt, és általában aludt, amikor rákerült a sor csak úgy remekelt. Gyerekkorától kezdve rengeteget olvasott és filmet nézett angol nyelven. Tanárokat megszégyenítően jól beszélt angolul. Megjegyzés: Volt olyan angoltanárunk, aki nemtudott angolul beszéni.
Fontos:
Mindig csak a szintemnek megfelelőt hallgattam, ha túl sokat nem értettem a párbeszédből 30-50%-ot akkor nem folytattam, hanem választottam egy másikat. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy olyat érdemes hallgatni, ami leköt, érdekel.
Ha kezdő szinten vagy, vagy egyáltalán nem beszélsz angolul és most kezded el tanulni akkor viszont nem fogsz olyat találni, ami érdekel, mivel a szintednek megfelelőt kell keresned. Ilyenek például: Oxfordos stage: 0-1-es könyvek, mesekönyvek, kisgyerek mesék, videók. A cikk végén minden szintnek megfelelően beraktam videóanyagot, illetve olvasnivalót.
Mennyi időt szántam rá:
Napi szinten általában meghallgattam 2-3 órányi anyagot. Buszon iskolába menet majd hazaúton, lyukasórákon vagy otthon szabadidőmben. Úgy sosem hallgattam hanganyagot vagy olvastam könyvet, hogy nem volt kedvem hozzá, vagy nagyon fáradt voltam.
6. Stresszmentes, Szorongásmentes környezet
A nyelvtanuláson végzett kutatások mind arra jutottak, hogyha nyelvet akarsz tanulni akkor nem szabad stresszesnek lenned, mivel ez teljességgel ellehetetleníti a nyelvelsajátítást, memóriát.
Nagyon fontos lenne az iskolákban nem erőltetni a diákok beszéltetését, mivel, ha a szóban forgó diák nem érzi magát otthonosan a nyelvben vagy kínosan érzi magát a társai előtt akkor stresszelni, izgulni fog mikor felszólítják, más szóval csak még jobban megutálja a nyelvtanulást.
Viszont, ha a diák jelentkezik vagy látszik rajta, hogy élvezi akkor nyugodtan beszélhet.
A nyelvtanulás minimális részét képezze a beszéd főleg a kezdeti szakaszokban. Idővel mikor már elsajátítottad a nyelv alapjait olvasásból, mesékből-videókból azután automatikusan fog jönni a beszéd.
7. Ne javítsuk ki mások beszéd hibáit
Mit értek ezalatt.? A Dél Kaliforniai egyetemen végzett áttekintő tanulmány azt találta, hogy a hibák kijavítása beszélt angol közben egyáltalán nem segítette a nyelvtanulást. Következtetés: Ne javítsuk ki mások hibáit, illetve ők se javítsák ki a mi hibáinkat.
A hiba kijavítás azt eredményezi, hogy még többet fogsz koncentrálni a nyelvtanra, ahelyett, hogy a véleményed, gondolataidat szabadon megosztanád
További olvasnivaló angol tanároknak, érdeklődőknek (angolul):
Nem voltam elég meggyőző? Olvasd el vagy nézd meg ezt is.
Olvass el: https://storylearning.com/learn-language-stories
Kifejezetten angoltanároknak (könyv):
Free Voluntary Reading by Emeritus Prof. Dr. Stephen D. Krashen
Rengeted tudományos referenciával, tanulmánnyal miért működik ez a módszer.
Angol anyagok kezdőknek, haladóknak
Nehézségi sorrend szerint raktam sorba (1-3):
- Dr Seuss. Green Eggs and Ham PDF link
- Dr Seuss. The Cat in the Hat PDF link
- Dr. Seuss If I Ran the Zoo PDF link
- Oxford Bookworms Starter vagy Level 1 könyvek
- Peppa Pig (ez az egyik kedvencem):
- Olly Richards Angol könyvek:
https://storylearning.com/books#english
https://www.scribd.com/author/525838199/Olly-Richards - Richard Scarry’s Busy, Busy Town
- Avatar: The Legend of Aang Comics Series
- The Adventures of Tintin Series
- Képregények
- The Hardy Boys Series
- Nancy Drew

Fontos:
Ezek a könyvek jók lehetnek, de tartsuk szem előtt, hogy mindig az olvasó döntse el mit szeretne olvasni és hogy mi érdekli őt.
Összefoglaló:
- Stresszmentes környezet, 0 aggódás, ne legyen nyomás rajtad (sajnos az iskolában ez szinte kizárt)
- Rengeteg érdekfeszítő videó, hanganyag, podcast, könyv, képregény (mindenkinek a szintjének megfelelően) – Én ezeket sétálás, buszozás, kertészkedés közben szoktam
- Hit: hit abban, hogy neked is sikerülni fog. Hiszen az anyanyelvedet is megtanultad, a második tanult nyelvet is ugyanúgy kell.
- Kitartás: Erre nem is nagyon lesz szükség, hiszen, ha érdekfeszítő dolgot nézel, hallgatsz nem kell rá bíztatni, motiválni. Találd meg a neked való anyagokat és a nyelvtanulás automatikusan megtörténik.
Végezetül szeretném megköszönni mindazoknak, akik kikutatták és rámutattak erre a csodálatos, élvezetes és egyszerű módszerre:
A.J Hoge, Emeritus Prof. Dr. Stephen D. Krashen, Steven Kaufmann, Olly Richards, Dr. James J. Asher, Blaine Ray
Referenciák:
- Krashen, S. 1993b. The effect of formal grammar study: Still peripheral. TESOL Quarterly 27: 722-725.
- http://www.sdkrashen.com/
- https://www.researchgate.net/profile/Stephen-Krashen
- https://www.researchgate.net/publication/350611045_Free_Voluntary_Reading