Kékfény szűrős szemüveg, van értelme?


Mai világunkban mindenből árad a magas energiájú kék fény (HEV. High Energy Visible Light).

Legyen az telefonképernyő, laptop, TV, energiatakarékos izzó, közvilágítás.

De vajon tényleg olyan káros ezekből a kütyükből érkező kék fény?

Igen. Sok tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a lefekvés előtti képernyő bámulás jelentősen csökkenti a melatonin hormon felszabadulását (1),(2),(3).  Továbbá összezavarja a biológiai óránkat az úgynevezett cirkadián ritmust. Ezek miatt érdemes lenne naplemente után kerülni a mesterséges fényeket vagy kék fény szűrő alkalmazást és szemüveget használni ellenük.

Az esti kék fény káros hatásai
A Harvard kutatók számos negatív hatást találtak

 A harvardi kutatók az éjszakai műszak és az éjszakai kék fénynek való kitettséget összekapcsolását számos rák (mell-, prosztata) cukorbetegséggel, szívbetegséggel, elhízással és a depresszió fokozott kockázatával. Kutatás link

A melatonin hormon (alváshormonnnak is hívják) többek között felelős a sejtregeneráció, pihentető alvás és mitokondriális DNS épségéért. Az éjszakai kék fény ennek a hormonnak a felszabadulását csökkenti, akadályozza meg

Douglas C. Wallace PhD a Philadelphiai gyermekkorház vezetője és a Pennsylvániai egyetem professzora szerint a modernkori betegségek okozói a rossz, elhalt mitokondriumok (sejtjeink energiatermelő szervecskéi) miatt alakul ki és NEM a nukleáris DNS miatt, amit örököltünk.

Szerinte és sok más orvos és kutató szerint Dr. Jack Kruse agysebész, Dr. Joseph Mercola… a környezeti tényezők, azaz amit eszünk, mennyit vagyunk a napon, mennyire stresszes a környezetünk (elektroszmog) és milyen fények vesznek körül minket, sokkal fontosabbak annál, minthogy milyen géneket örököltünk.

Mindenképpen érdemes csökkenti vagy blokkolni az éjszakai világításból érkező kék komponensű fényt.
De vajon mi van a napközbeni telefonozással, képernyőidővel. Sokunk munkájából kifolyólag a számítógép előtt kel ülnie sok időt.

Több kutatás úgy találta, hogy ezen eltöltött idő is káros a szemünkre és biológiánkra bár nem annyira, mint az esti használatuk.
Kutatás-1, Kutatás-2, Kutatás-3, Kutatás-4 stb…

A napközbeni képernyőhasználatnál a következő negatív hatásokat találták:

  • CVS (Computer Vision Syndrome) magyarul: számítógépes látás szindróma. Tünetei: szemszárazság, szem irritáció, homályos látás, fejfájás, fáradékonyság, és ide tartoznak a sok ülésből vagy a fejtartásból adódó hát, váll és nyaki fájdalmak, valamint a koncentrációs zavar is. 💣 A CVS sajnos a digitális korszakunk velejárója. 📺📱💻➡️👀
  • Kortizoltúltermelés (stresszhormon): a szemünkben található menalopszin (kék fényt érzékelő) sejtek azt az információt kapják a telefon, számítógép fényeiből, hogy kortizolt termeljen a szervezet. Ez nem is lenne baj, hiszen erre a hormonra szükségünk van napközben, hogy éberek és produktívak legyünk és ne álmosodjunk el napközben. Viszont a túlzott kék fény a kütyükből folytonosan ezt a hormontermelést serkenti így idővel a pajzsmirigyünk és mellékvesénk is elfárad. Ezt úgy vehetjük észre, hogy napközben fáradtak, energiahiányosak vagyunk, nehezen megy a koncentráció és gyakran éhesek vagyunk.
  • A mesterséges fényekből érkező HEV kék fény korai makuladegenerációt is okozhat több tanulmány szerint*
    Másszóval romlik a látás.
Kék fény szűrő alkalmazások
Kék fény szűrő alkalmazások

Mindezek figyelembevételével érdemes napközben is kék fény szűrő alkalmazást használni telefonon és a számítógép képernyőjén is. A takarékos LED vagy fénycsövek ellen pedig kék fény szűrő szemüveget viselni. Ilyen világítás van szinte már mindenhol. Nemcsoda a szemüvegesek és fejfájósok aránya az évtizedek alatt megsokszorozódott. (4)

További információ: Mikor és Miért használjon kék fény szűrő szemüveget

Akkor most milyen fény a jó?

A kék fénnyel se lenne probléma, ha nem lenne ilyen nagy mértékben a képernyők és energiatakarékos világításban.

A kék fény többek között felelős azért, hogy reggel felébredjünk és beinduljon a szervezetben az energiatermelés. Átváltsunk az éjszakai regeneráló üzemmódból a nappali üzemmódba. Ezek a váltakozások nagyon fontosak és ha ezek összezavarodnak a szervezetben számos probléma léphet fel idővel.

A reggeli felkelő napfény például nagy mennyiségben tartalmaz kék és vörös fényt. A napfény viszont mindig tartalmazza a regeneráló vörös és infravörös hullámhosszokat. Sajnos a mesterséges világításból ezt kispórolják hiszen ez nagy energiaveszteséggel járna.

A LED fény káros hatásai
Amint látható a LED lámpa nagyon kevés vörös és infravörös fényt bocsát ki

Továbbá PhD Satchin Panda és Dr. Jack Kruse szerint a reggeli napfény nézése nagyban hozzájárul a helyes, kiegyensúlyozott hormontermeléshez és a biológiai óránk (cirkadián ritmus) beállításában- Ez a rendszer szabályozza a hormonszekréciót és termelést. Központja az agyunkban található úgynevezett Suprachiasmatic nucleus röviden SCN.

Szemkímélő világítás

A legjobb fény tehát a napfény. Ha beltéri világításról van szó akkor pedig a régi hagyományos izzók mondhatók egészség és szemvédelem szempontjából a legjobbnak. Utána következik a halogén izzó.

Ezek a körték nagy mennyiségben árasztanak magukból vörös és infravörös fényeket és kisebb mennyiségben kék fényt emiatt nem energiatakarékosak, viszont egészség szempontból sokkal jobbak, mint például a hideg vagy meleg LED-ek, fénycsövek számítógép és telefonképernyők.

Ajánlott olvasmány (angol): Miért nem okoz a napfény rákot

Összefoglaló:

  1. Amikor csak lehet nézd meg a napfelkeltét, ami képes beállítani a cirkadián ritmusod
  2. Napközben tölts minél több időt a szabadban (D-vitamin, melatonin termelés, szerotonin, dopamin termelés- boldogság hormon). Az okos napozás nem okoz leégést se bőrrákot(5)
  3. Használj kék fény szűrő alkalmazást telefonon és számítógép képernyőjén és kék fény szűrő szemüveget a benti fények ellen
  4. Kerüld vagy blokkold a kék fényt este. Használj gyertyát vagy piros fényeket ami lenyugtatja a szervezeted és felkészíti a pihentető alvásra.
  5. Ne egyél lefekvés előtt legalább 3 órával. Az evés is megzavarja testünk belső óráját.- PhD Satchin Panda a: A cirkadián kód szerzője: Fogyjon le, töltődjön fel az energiával, és alakítsa át egészségét reggeltől éjfélig.

Video: A cirkadián ritmus szerepe az egészséges élethez! (angol)